Brødrene Bendix' historie

Som forhandler for Brødrene Bendix solgte min bedstefar i 1920 fire "ruteautomobiler" til "Møns kommunale Automobilselskab".
De ses her på Gåsetorvet i Stege. Bagage blev transporteret på taget af bussen; derfor den udvendige stige foran. (Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Som forhandler for Brødrene Bendix solgte min bedstefar i 1920 fire "ruteautomobiler" til "Møns kommunale Automobilselskab". De ses her på Gåsetorvet i Stege. Bagage blev transporteret på taget af bussen; derfor den udvendige stige foran. (Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Ifølge skiltet i ét af vinduerne dækker dette "ruteautomobil" ruten "Dame - Vollerup - Haarbølle". Bemærk postkassen foran døren. Bemærk også "båt-hornet" foran vindspejlet.(Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Ifølge skiltet i ét af vinduerne dækker dette "ruteautomobil" ruten "Dame - Vollerup - Haarbølle". Bemærk postkassen foran døren. Bemærk også "båt-hornet" foran vindspejlet.(Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Bygningen i baggrunden er "Hotel Skandinavien", men har åbenbart også huset "Korsør Margarine Oplag". (Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Bygningen i baggrunden er "Hotel Skandinavien", men har åbenbart også huset "Korsør Margarine Oplag". (Arkivfoto: Christian Hansen, Keldby Maskinforretning).
Annonce i Møns Folkeblad
Annonce i Møns Folkeblad
Dette og følgende billeder vedrørende Saxonia Radsaamaskiner stammer fra en brochure fra 1903/1904 modtaget fra Harry Andersen.
Dette og følgende billeder vedrørende Saxonia Radsaamaskiner stammer fra en brochure fra 1903/1904 modtaget fra Harry Andersen.
Mønske landmænds udtalelser om Saxonia Radsaamaskiner. Fra gammel brochure.
Mønske landmænds udtalelser om Saxonia Radsaamaskiner. Fra gammel brochure.
Fra gammel brochure om Saxonia Radsaamaskiner.
Fra gammel brochure om Saxonia Radsaamaskiner.
Gammel katalog. Kilde:  Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Gammel katalog. Kilde: Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Gammel katalog. Kilde:  Søhøjlandets Landbrugsmuseum
Gammel katalog. Kilde: Søhøjlandets Landbrugsmuseum
Gammel katalog. Kilde:  Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Gammel katalog. Kilde: Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Gammel katalog. Kilde:  Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Gammel katalog. Kilde: Søhøjlandets Landbrugsmuseum.
Forside fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Forside fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Tekst  fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Tekst fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Bagside fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Bagside fra brochure. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Her kommer en række af de traktormodeller, der kom til Danmark efter krigen. Den lille Farmall Cup sigtede mod det lille landbrug og gartnerier. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Her kommer en række af de traktormodeller, der kom til Danmark efter krigen. Den lille Farmall Cup sigtede mod det lille landbrug og gartnerier. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall A var beregnet til det middelstore landbrug. Den kunne også fås i en "Super"-udgave med ekstra store hjul til arbejde i højere række-afgrøder. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall A var beregnet til det middelstore landbrug. Den kunne også fås i en "Super"-udgave med ekstra store hjul til arbejde i højere række-afgrøder. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall C var beregnet på det mellemstore landbrug. Modellerne med de tætsiddende forhjul fik ikke stor udbredelse i Danmark. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall C var beregnet på det mellemstore landbrug. Modellerne med de tætsiddende forhjul fik ikke stor udbredelse i Danmark. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall H. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall H. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
Farmall H i en Bellahøj annonce fra 1950. "Bellahøj" var De Samvirkende Sjællandske Landboforeningers store dyr- og maskinskue, der hvert år afholdtes på Bellahøj i København.
Farmall H i en Bellahøj annonce fra 1950. "Bellahøj" var De Samvirkende Sjællandske Landboforeningers store dyr- og maskinskue, der hvert år afholdtes på Bellahøj i København.
Farmall M. Fra gammel brochure modtaget af Christian Juhl.
Farmall M. Fra gammel brochure modtaget af Christian Juhl.
På et tidspunkt forsvandt modelbetegnelsen "Farmall" til fordel for "McCormick-International". Modelserien bestod af W-4, W-6 og W-9. Desuden diesel-modellerne WD-6 og WD-9. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
På et tidspunkt forsvandt modelbetegnelsen "Farmall" til fordel for "McCormick-International". Modelserien bestod af W-4, W-6 og W-9. Desuden diesel-modellerne WD-6 og WD-9. (Fra: International Harvester. Traktorbrochurer 1920 - 1975.)
I 1955 blev Hanomag's danske agentur overdraget til Brødrene Bendix. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2). Annoncen blev bragt i Møns Folkeblad d. 10. september 1955.
I 1955 blev Hanomag's danske agentur overdraget til Brødrene Bendix. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2). Annoncen blev bragt i Møns Folkeblad d. 10. september 1955.
Hanomag's modelprogram efter Brødrene Bendix' overtagelse af agenturet. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Hanomag's modelprogram efter Brødrene Bendix' overtagelse af agenturet. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Annonce fra 1955
Annonce fra 1955
Model R24. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Model R24. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
(Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
(Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Foruden Hanomag traktorer forhandlede Brødrene Bendix i samme periode den svenske AVA Thermænius mejetærsker. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Foruden Hanomag traktorer forhandlede Brødrene Bendix i samme periode den svenske AVA Thermænius mejetærsker. (Fra: Tyske traktorer. Bind 2)
Landbrugsteknisk Magasin 1962-63, april 1963.
Landbrugsteknisk Magasin 1962-63, april 1963.
Ca. 1963 har Brødrene Bendix overtaget forhandlingen af Renault traktorer. (Annonce i Landbrugsteknisk Magasin, 42. årgang, 1962/1963, nr. 8, maj 1963, side 7).
Ca. 1963 har Brødrene Bendix overtaget forhandlingen af Renault traktorer. (Annonce i Landbrugsteknisk Magasin, 42. årgang, 1962/1963, nr. 8, maj 1963, side 7).
(Annonce i Landbrugsteknisk magasin, 42. årgang, nr.9, juni 1963, s.39.)
Model Super 7 kunne enten fås med en 4 cyl. benzinmotor, Renault 671/9 eller en 3 cyl. dieselmotor, Perkins 3/152.
(Annonce i Landbrugsteknisk magasin, 42. årgang, nr.9, juni 1963, s.39.) Model Super 7 kunne enten fås med en 4 cyl. benzinmotor, Renault 671/9 eller en 3 cyl. dieselmotor, Perkins 3/152.
Renault Super 7. Forside på brochure. Kilde: Christian Juhl, Brørup.
Renault Super 7. Forside på brochure. Kilde: Christian Juhl, Brørup.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Arkiv: Ove Christiansen.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Arkiv: Ove Christiansen.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Forord. Arkiv: Ove Christiansen.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Forord. Arkiv: Ove Christiansen.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Forsidefoto. Arkiv: Ove Christiansen.
Renault Super 7. Instruktionsbog. Forsidefoto. Arkiv: Ove Christiansen.
Enkelte Renault-traktorer blev dog solgt. Denne blev set på Mjang Veterantraktor og Maskinudstilling 26.7.2015. Foto: Ove Christiansen.
Enkelte Renault-traktorer blev dog solgt. Denne blev set på Mjang Veterantraktor og Maskinudstilling 26.7.2015. Foto: Ove Christiansen.
Samme som forrige billede.
Samme som forrige billede.
Samme som forrige billede.
Samme som forrige billede.
Den 4-hjuls trukne Same Leone blev den mest udbredte i Danmark. Bagside af brochure fra 1969. Her ser man, at tegningen af BB's gamle hovedkvarter på Gammel Torv 18 stadig indgår i bomærket.
Den 4-hjuls trukne Same Leone blev den mest udbredte i Danmark. Bagside af brochure fra 1969. Her ser man, at tegningen af BB's gamle hovedkvarter på Gammel Torv 18 stadig indgår i bomærket.
Den 2-hjuls trukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Den 2-hjuls trukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Den 4-hjulstrukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Den 4-hjulstrukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Gennemskåret billede af den 4-hjulstrukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Gennemskåret billede af den 4-hjulstrukne version af Same Leone. Opslag fra førnævnte brochure fra 1969.
Forsiden af foregående brochure fra 1969. Her ser man, at tegningen af BB's gamle hovedkvarter på Gammel Torv 18 er fjernet fra i bomærket og erstattet med bogstaverne "BB".
Forsiden af foregående brochure fra 1969. Her ser man, at tegningen af BB's gamle hovedkvarter på Gammel Torv 18 er fjernet fra i bomærket og erstattet med bogstaverne "BB".
Opslag fra instruktionsbog. På den 4-hjuls trukne version kunne forhjulstrækket til- og udkobles efter behov.
Opslag fra instruktionsbog. På den 4-hjuls trukne version kunne forhjulstrækket til- og udkobles efter behov.
Landbrugsteknisk Magasin januar 1966
Landbrugsteknisk Magasin januar 1966
Landbrugsteknisk Magasin april 1966
Landbrugsteknisk Magasin april 1966
Landbrugsteknisk Magasin april 1967
Landbrugsteknisk Magasin april 1967
Grundlæggeren af Brødrene Bendix, Georg S. Bendix, sammen med sin hustru Olga foran Glyptoteket i København. (Fra: Hans Bendix: Troskyldigt forår. 1967. S. 25)
Grundlæggeren af Brødrene Bendix, Georg S. Bendix, sammen med sin hustru Olga foran Glyptoteket i København. (Fra: Hans Bendix: Troskyldigt forår. 1967. S. 25)
Som fortalt i historien om Brødrene Bendix stiftede Georg S. Bendix i sine unge år bekendtskab med historikeren H.V. Clausen, som blev ophavsmand til "Den Clausenske Linje", dvs. den skillelinje mellem dansk og tysk, der ved folkeafstemningen i 1920 blev til grænsen mellem de to afstemningszoner og dermed til Danmarks nuværende landegrænse mod Tyskland.
Som fortalt i historien om Brødrene Bendix stiftede Georg S. Bendix i sine unge år bekendtskab med historikeren H.V. Clausen, som blev ophavsmand til "Den Clausenske Linje", dvs. den skillelinje mellem dansk og tysk, der ved folkeafstemningen i 1920 blev til grænsen mellem de to afstemningszoner og dermed til Danmarks nuværende landegrænse mod Tyskland.
Den Nordiske Udstilling 1888. Senere blev Københavns Rådhus bygget her. Nederst til højre ses den lave træbygning, hvor Brødrene Bendix først havde til huse. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt forretningsliv. 1939. S. 13.)
Den Nordiske Udstilling 1888. Senere blev Københavns Rådhus bygget her. Nederst til højre ses den lave træbygning, hvor Brødrene Bendix først havde til huse. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt forretningsliv. 1939. S. 13.)
Bygningen på Rådhuspladsen. Tegneren er sandsynligvis Axel Nygaard. Fra indlægsblad i: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939.
Bygningen på Rådhuspladsen. Tegneren er sandsynligvis Axel Nygaard. Fra indlægsblad i: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939.
1894 til 1899 havde Brødrene Bendix til huse i Halmtorvet 45. Den nuværende Rådhusplads hed dengang Halmtorvet. Sammen med de tilstødende bygninger blev bygningen senere revet ned og den nuværende "Absalon Gaarden" blev bygget. (Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S.41.)
1894 til 1899 havde Brødrene Bendix til huse i Halmtorvet 45. Den nuværende Rådhusplads hed dengang Halmtorvet. Sammen med de tilstødende bygninger blev bygningen senere revet ned og den nuværende "Absalon Gaarden" blev bygget. (Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S.41.)
Efter et par år i Vestergade 10 flyttede man til Stormgade 10, hvor man havde lejet stueetagerne med kældre på begge sider af porten. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S 43).
Efter et par år i Vestergade 10 flyttede man til Stormgade 10, hvor man havde lejet stueetagerne med kældre på begge sider af porten. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S 43).
I 1917 købte man ejendommen Gammel Torv 18, hvor man flyttede ind i 1918 og hvor Brødrene Bendix havde til huse i mange år. Bygningen blev solgt i 1974 og hed i mange år "Vognmændenes Hus". Er i dag hjemsted for firmaet "Maj Invest". (Billede: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt forretningsliv. 1939. S. 49.)
I 1917 købte man ejendommen Gammel Torv 18, hvor man flyttede ind i 1918 og hvor Brødrene Bendix havde til huse i mange år. Bygningen blev solgt i 1974 og hed i mange år "Vognmændenes Hus". Er i dag hjemsted for firmaet "Maj Invest". (Billede: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt forretningsliv. 1939. S. 49.)
Fra indlægsblad i Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. Tegneren er sandsynligvis Axel Nygaard.
Fra indlægsblad i Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. Tegneren er sandsynligvis Axel Nygaard.
Gammel Torv 18 ses i baggrunden til højre for midten. Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939.
Gammel Torv 18 ses i baggrunden til højre for midten. Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939.
Brødrene Bendix' mangeårige hovedkontor på Gammel Torv 18 i København. Billede modtaget af Christian Juhl.
Brødrene Bendix' mangeårige hovedkontor på Gammel Torv 18 i København. Billede modtaget af Christian Juhl.
Samtidigt med at man flyttede ind på Gammel Torv 18 lod man opføre en stor lagerbygning med monteringshal i Gunløgsgade på Islands Brygge. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S. 51.)
Samtidigt med at man flyttede ind på Gammel Torv 18 lod man opføre en stor lagerbygning med monteringshal i Gunløgsgade på Islands Brygge. (Fra: Georg S. Bendix: Erindringer fra et langt Forretningsliv. 1939. S. 51.)
Fra gammel brochure modtaget af Christian Juhl.
Fra gammel brochure modtaget af Christian Juhl.
Ved Brødrene Bendix' 50 års jubilæum sang man denne sang til melodien "Der er ingenting, der maner ..." (Fra sangbog modtaget af Aksel Bull-Sørensen)
Ved Brødrene Bendix' 50 års jubilæum sang man denne sang til melodien "Der er ingenting, der maner ..." (Fra sangbog modtaget af Aksel Bull-Sørensen)
Firmaets nye hovedkvarter på Roholmsvej 1-3 i Albertslund. Hovedvej A1 var den gang betegnelsen for Roskilde Landevej. Billede modtaget af Christian Juhl.
Firmaets nye hovedkvarter på Roholmsvej 1-3 i Albertslund. Hovedvej A1 var den gang betegnelsen for Roskilde Landevej. Billede modtaget af Christian Juhl.
Billede modtaget af Christian Juhl.
Billede modtaget af Christian Juhl.
Billede modtaget af Christian Juhl.
Billede modtaget af Christian Juhl.
Brødrene Bendix' facade på Roholmvej. Bemærk flaget med reklamen for Same. Arkivfoto: Uffe Nielsen.
Brødrene Bendix' facade på Roholmvej. Bemærk flaget med reklamen for Same. Arkivfoto: Uffe Nielsen.
Brødrene Bendix' facade på Roholmvej. Bemærk flaget med reklamen for Same. Arkivfoto: Uffe Nielsen.
Brødrene Bendix' facade på Roholmvej. Bemærk flaget med reklamen for Same. Arkivfoto: Uffe Nielsen.
Ved firmaets 75-års jubilæum i 1964 udgjorde handelen med entreprenørmaskiner 25% af omsætningen. Her en brochure for JCB entreprenør maskiner. Billede modtaget af Christian Juhl.
Ved firmaets 75-års jubilæum i 1964 udgjorde handelen med entreprenørmaskiner 25% af omsætningen. Her en brochure for JCB entreprenør maskiner. Billede modtaget af Christian Juhl.
Politiken 12. juni 1964
Politiken 12. juni 1964
Politiken 12. juni 1964
Politiken 12. juni 1964
Berlingske Tidende 12. juni 1964
Berlingske Tidende 12. juni 1964
I firmaets sidste år forsvandt tegningen af bygningen på Gl. Torv 18 fra firmaets bomærke. Fra mappe med arbejdsrapporter fra 1970; det år, hvor det blev besluttet at afvikle Brødrene Bendix. Udlånt af Harald Jensen.
I firmaets sidste år forsvandt tegningen af bygningen på Gl. Torv 18 fra firmaets bomærke. Fra mappe med arbejdsrapporter fra 1970; det år, hvor det blev besluttet at afvikle Brødrene Bendix. Udlånt af Harald Jensen.
Forsiden af "Børsen" d. 15. januar 1971. (Udklip modtaget af Niels E. Andersen.)
Forsiden af "Børsen" d. 15. januar 1971. (Udklip modtaget af Niels E. Andersen.)
Hovedkvarteret på Gammel Torv 18 blev i 1974 solgt til Danske Vognmænds Arbejdsgiversammenslutning. I mange år hed bygningen "Vognmændenes Hus", indtil den igen blev solgt i 2006. Billede fra salgsannonce i dagbladet "Børsen" d. 19. januar 2006. (Modtaget af Anton Hansen).
Hovedkvarteret på Gammel Torv 18 blev i 1974 solgt til Danske Vognmænds Arbejdsgiversammenslutning. I mange år hed bygningen "Vognmændenes Hus", indtil den igen blev solgt i 2006. Billede fra salgsannonce i dagbladet "Børsen" d. 19. januar 2006. (Modtaget af Anton Hansen).
Georg S. Bendix, 11.1.1867-7.2.1947, som ca. 70-årig. (Fra: Hans Bendix: Troskyldigt forår. 1967. S. 161).
Georg S. Bendix, 11.1.1867-7.2.1947, som ca. 70-årig. (Fra: Hans Bendix: Troskyldigt forår. 1967. S. 161).

Som forhandler for Brødrene Bendix solgte min bedstefar i 1920 fire "ruteautomobiler" til "Møns kommunale Automobilselskab". Læs mere om firmaets historie her: Brødrene Bendix.  

Se også billeder fra Brdr Bendix Hovedkatalog 1920 .

Nyeste kommentarer

17.10 | 21:08

Hej Ove. Selvom jeg er født i 1949 fyldte (og fylder stadigvæk) WW...

11.10 | 09:13

Hej Ove, Tak for den spændende læsning. Hvor tror du jeg kan fi...

03.09 | 16:21

Where can I find one of these trailed harvesters and a user manual of this m...

14.08 | 14:16

Hej Thomas, Prøv www.mejetærsker.dk; webmaster, Stee...